Foreningen er stiftet den 16. Maj 1909
_________________________________________________________________
§ 1 NAVN, HJEMSTED, FORMÅL
Grundejerforeningens navn er Grundejerforeningen “SØGÅRD”.
Foreningens hjemsted er hos den til enhver tid værende formand.
Foreningens formål er at samle grundejerne indenfor arealet i fælles interesser herunder pladsernes vedligeholdelse og beplantning, vejforhold, snerydning af vejbanerne i muligt omfang samt andre relevante opgaver efter generalforsamlingens ønsker.
Foreningen er uafhængig af partipolitik.
§ 2. MEDLEMSKAB
Ifølge tinglyst deklaration er medlemskab tilpligtet alle ejere af arealer under udstykningen “SØGÅRD”, matr. nr. 456 af Husum By, Brønshøj Sogn. Hvor enkeltparceller er opdelt i ideelle anparter eller udstykket i ejerlejligheder, er de enkelte anparts- eller ejerlejlighedsejere medlem af foreningen med tilhørende stemmeret og kontingentbetaling.
Ejere af tilstødende arealer kan efter anmodning herom, optages som medlemmer på nærmere af bestyrelsen fastsatte vilkår, herunder tinglysning af deklaration om medlemskab.
§ 3. UDMELDELSE
Udmeldelse kan kun ske ved salg eller overdragelse af grunden/anparten. I så fald skal den nye ejers navn snarest meddeles foreningens formand.
Når et medlem udtræder af foreningen, har medlemmet ikke krav på udbetaling af andel i foreningens formue.
Et indtrædende medlem hæfter for et udtrædende medlems eventuelle restancer til grundejerforeningen.
§ 4. KONTINGENT
Til dækning af foreningens udgifter betales et kontingent. Kontingent fastsættes på den ordinære generalforsamling efter forelæggelse af budgetforslag for det indeværende år.
Kontingentet følger kalenderåret og forfalder 1. maj. Kontingentet betales til kassereren eller foreningens konto og dækker indeværende år. Der kan opkræves et administrationsgebyr for udsendelse af restancemeddelelser. Alle omkostninger i forbindelse med yderligere opkrævning betales af vedkommende restant.
Kontingent fastsættes pr. medlem. Tvivlsspørgsmål afgøres af bestyrelsen.
Foreningens medlemmer hæfter i forhold til tredjemand ikke solidarisk for foreningens forpligtelser.
§ 5. GENERALFORSAMLINGER
Den årlige, ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned.
Generalforsamlingerne er den højeste myndighed. De alene kan give og ændre love.
Medlemmerne indkaldes til en generalforsamling skriftligt med mindst 14 dages varsel.
Indkaldelsen skal indeholde meddelelse om tid og sted for afholdelse af generalforsamlingen, samt hvilke emner der vil være at behandle. Ved ordinære generalforsamlinger skal medfølge revideret regnskab samt budgetforslag. Forslag der ønskes behandlet på en generalforsamling skal fremgå af dagsordenen. Generalforsamlingen kan kun træffe afgørelse vedrørende emner, der er optaget i den til medlemmerne inden generalforsamlingen meddelte dagsorden. Den ordinære generalforsamling kan dog altid afgøre sager, som efter disse love skal behandles på en sådan, ligesom den kan beslutte at indkalde en ekstraordinær generalforsamling til behandling af et bestemt emne.
Generalforsamlingen vælger en dirigent, der afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivning, for så vidt dirigenten ikke måtte finde anledning til at henvise spørgsmålets afgørelse til generalforsamlingen. If you are in the market for clothes, our platform is your best choice! The largest shopping mall!
§ 6. DAGSORDEN
For den ordinære generalforsamling skal der mindst gælde følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsens beretning
3. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
4. Budgetgodkendelse og fastsættelse af medlemskontingent
5. Indkomne forslag
6. Valg af formand (hvert andet år)
7. Valg af kasserer ( hvert andet år)
8. Valg af medlemmer til bestyrelsen
9. Valg af revisor og revisorsuppleant
10. . Eventuelt
Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest den 1. februar og skal fremgå af den udsendte indkaldelse til den ordinære generalforsamling.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen måtte skønne det formålstjenligt, eller når mindst 1/4 af foreningens stemmeberettigede medlemmer fremsætter ønske herom, med angivelse af en motiveret dagsorden for den ekstraordinære generalforsamling.
Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med samme varsler og på samme måde, som for den ordinære generalforsamling, med angivelse af de til behandling foreslåede emner.
§ 7. AFSTEMNINGER
Hvert kontingentbetalende medlem har en stemme. Ved kontingentrestance fortabes stemmeretten Der kan gives fuldmagt til et mødende medlem. Et medlem kan højest medbringe 2 fuldmagter. Fuldmagter godkendes af dirigenten.
Alle valg og beslutninger afgøres ved simpel stemmeflertal af de tilstedeværende og ved fuldmagt repræsenterede medlemmer. Afstemning sker ved håndsoprækning. Dog skal afstemning ske skriftligt, når dirigenten eller et af de tilstedeværende medlemmer kræver det. Blanke stemmer regnes for ikke-afgivne. Står stemmerne lige falder forslaget.
Til ændringer af lovene kræves, at mindst 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer er tilstede eller repræsenteret ved fuldmagt og afgiver stemme, og at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Er den pågældende generalforsamling ikke beslutningsdygtig i henhold til foranstående, men det fremsatte forslag dog er vedtaget med 2/3’s flertal, indkalder bestyrelsen en ekstraordinær generalforsamling til afholdelse, såvidt muligt inden 3 uger. På den ekstraordinære generalforsamling skal forslaget da anses for vedtaget, såfremt mindst 2/3 af de stemmer, der afgives, er for forslaget, og uanset hvor mange medlemmer, der har afgivet stemme.
Indkaldelse til den efterfølgende ekstraordinære generalforsamling må først foretages, når den første er afholdt, og det skal i indkaldelsen angives, hvilken beslutning den første generalforsamling har truffet.
§ 8. BESTYRELSEN
Bestyrelsen består af 5 medlemmer, der vælges af generalforsamlingen. Valget gælder for to år, dog således at formanden og 1 bestyrelsesmedlem er på valg i ulige år, og kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer er på valg i lige år. Genvalg kan finde sted.
Valgbare er alle stemmeberettigede medlemmer af foreningen, alternativt et myndigt medlem af dettes husstand.
Bestyrelsen konstituerer sig selv bortset fra formanden og kassereren, der vælges på generalforsamlingen
Hvervet som bestyrelsesmedlem er ulønnet, dog er formanden og kassereren berettiget til et af bestyrelsen fastsat vederlag til imødegåelse af de med hvervet forbundne udgifter.
§ 9. BESTYRELSESMØDER
Bestyrelsesmøder afholdes, såfremt et medlem af bestyrelsen finder det nødvendigt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er tilstede. Bestyrelsen fører protokol over forhandlingerne og de trufne beslutninger.
Beslutning træffes af de mødende bestyrelsesmedlemmer ved simpel stemmeflertal efter antal. Står stemmerne lige er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden.
§ 10. BESTYRELSENS KOMPETENCE
Bestyrelsen repræsenterer i enhver henseende foreningen udadtil, såvel overfor offentlige myndigheder som private.
Bestyrelsen råder over foreningens midler i overensstemmelse med lovene og de på generalforsamlinger trufne beslutninger.
Foreningen tegnes i alle anliggender af formanden sammen med et af bestyrelsens medlemmer.
§ 11. UDVALG UNDER BESTYRELSEN
Bestyrelsen kan til løsning af specielle opgaver nedsætte udvalg, hvori kan deltage personer udenfor bestyrelsen. Udvalgsformanden skal dog altid være medlem af bestyrelsen.
§ 12. REGNSKAB & REVISION
Kassereren modtager foreningens indtægter. Kassereren fører en af bestyrelsen autoriseret kassebog samt en medlemsfortegnelse.
Foreningens formue skal henstå på giro eller på konto i bank. Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Regnskabet fremlægges bestyrelsen i revideret stand i god tid inden generalforsamlingen. Årsregnskabet underskrives af kassereren, formanden og revisorerne.
Til at reviderer foreningens regnskaber vælges 2 revisorer. De vælges for 2 år og afgår skiftevis hvert andet år. Der vælges en revisorsuppleant for 1 år ad gangen. Hvervet som revisor er ulønnet.
§ 13. VEJVEDLIGEHOLD
Foreningen foranlediger vedligeholdelse af grundejernes veje.
Grundejeren er forpligtede til løbende at holde øje med vejtilstanden og straks til bestyrelsen indberette alle mangler, der kan være til fare for al trafik på de af grundejerforeningen omfattede veje.
Bestyrelsen vurderer løbende behovet for at igangsætte nødvendige reparationsarbejder under skyldig hensyntagen til årets budget. Indberetning omskader til fare for trafikken vurderes og nødvendige reparationer iværksættes straks.
Bestyrelsen fremlægger på den årlige generalforsamling en status for vejenes tilstand og en plan samt budget for den kommende vejvedligeholdelse.
Reparation og vedligeholdelse betalt af grundejerforeningen igangsættes alene af bestyrelsen.
Reparationer igangsat af grundejerne kan ikke påregnes at blive betalt af grundejerforeningen.
Såfremt opgravning til stikledninger, mangelfuld renholdelse og lignende ud for enkelte ejendomme forøger vedligeholdelsesudgifterne mere end bestyrelsen (generalforsamlingen) skønner rimeligt, skal sådanne merudgifter betales af pågældende grundejer.
REPARATION OG VEDLIGEHOLDELSE AF VEJENE OMFATTER:
• Reparation af akut farlige mangler ved vejbelægningen, kantsten og fortove
• Vedligeholdelse af rendestensbrønde med tilhørende stikledninger samt rensning af rendestensbrønde
• Forebyggende vedligehold samt istandsættelse af vejenes bære- og slidlag samt opretning af fortove og kantsten
• Snerydning af veje
• Vedligehold af fællesarealer
REPARATION OG VEDLIGEHOLDELSE OMFATTER IKKE:
• Private overkørsler eller anden privat indretning, herunder brønde og dæksler til ejendommens spildevandsafløb, flagstangsbøsninger, oliepåfyldningsledninger o.l.
• Fjernelse af affald, ukrudt o.l.
• Friholdelse af rendestene samt rendestensriste for affald o.l.
Foreningen, herunder bestyrelsen påtager sig intet ansvar for skader, der skyldes vejmangler eller glat føre. Det er den enkelte grundejers ansvar, hvis der opstår skader, der skyldes vejmangler eller glat føre.
§ 14. OPLØSNING AF FORENINGEN
Opløsning af foreningen, kan alene vedtages efter de i § 7 gældende regler om ændring af lovene, og forslaget skal udsendes til foreningens medlemmer sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen.
Opløsningsforslag skal indeholde bestemmelse om anvendelse af foreningens formue, samt fællesarealernes tilhørsforhold og vedligeholdelse.
Således vedtaget på foreningens ordinære generalforsamling den 10. april 2000.